cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota lhokseumawe,
Aceh
INDONESIA
Teras Jurnal
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Social, Engineering,
Teras Jurnal is a journal that communicates the results of research within the scope of civil engineering and scientific development as well as aspects of practitioners. The process of manuscript submission is open throughout the year. All submitted manuscript will be screened with double-blind peer review and editorial review before they are accepted to publish. Teras Jurnal receives a manuscript from the following area below civil engineering science and development with the interdisciplinary and multidisciplinary approach:
Arjuna Subject : -
Articles 22 Documents
Search results for , issue "Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023" : 22 Documents clear
Pengaruh Penambahan Tulangan Vertikal Pada Perkuatan Balok Beton Bertulang Dengan Menggunakan Metode Deep Embedment Ilham Akbar; Ridwan Ridwan; Muhammad Ikhsan
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.960

Abstract

Abstrak Kapasitas beban struktur beton bertulang eksisting seringkali tidak mencukupi untuk memenuhi standar saat ini. Hal ini dikarenakan peningkatan kebutuhan beban dan degradasi material beton serta korosi tulangan akibat kondisi lingkungan. Penelitian ini dilakukan untuk mendapatkan pengaruh penambahan tulangan vertikal pada perkuatan beton bertuang dengan menggunakan metode deep embedment (DE). Dalam penelitian ini dipersiapkan tiga buah benda uji balok beton bertulang, yaitu Balok-CS, Balok-D8, dan Balok-D12. Ketiga benda uji mempunyai ukuran penampang 150 mm x 200 mm dan panjang bentang 1400 mm. Ada dua ukuran tulangan yang digunakan sebagai tulangan perkuatan DE, yaitu tulangan diameter 8 mm dan 12 mm. Pengujian Balok-CS dibebani sampai runtuh, sementara Balok-D8 dan Balok-D12 dibebani 2 kali. Pembebanan pertama dilakukan sampai balok tersebut mengalami retak pertama dan pembebanan ke dua dilakukan sampai runtuh setelah balok tersebut diperkuat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perkuatan dengan metode DE yang dilakukan dalam penelitian ini dapat meningkatkan kapasitas beban ultimit sampai dengan 43% dibandingkan dengan benda uji kontrol. Sementara itu kekakuan pada balok yang diperkuat dengan metode DE juga meningkat. Hasil pengujian menunjukkan bahwa kekakuan balok yang diperkuat pada fase linear meningkat sampai dengan 70% sementara kekakuan balok pada kondisi ultimit meningkat sampai dengan 91% dibandingkan dengan kekakuan benda uji kontrol. Kata kunci: perkuatan, beton bertulang, metode DE, beban ultimit, kekakuan Abstract Current standards for load capacity are often not met by existing reinforced concrete (RC) structures due to increased loads and corrosion-related degradation of concrete and steel reinforcement bars. This study has developed a technique for repairing RC beams through the use of deep embedment (DE) bars. Three beams, each with a cross-section of 150 ´ 200 mm and a total length of 1400 mm, were constructed with plain bars of 8 and 12 mm diameter as DE bars. Two loading schemes were employed during testing: loading the beam up to failure and precracking to simulate the damage in RC structures. Results showed that the contribution of DE bars to the load capacity was significant. The load capacity of the strengthened beam was 43% higher than that of the control beam. The stiffness of the DE-reinforced beam also increased, with an up to 70% increase in the linear phase and an up to 91% increase in the ultimate condition. The use of embedded DE bars is an effective method for repairing and strengthening RC beams that do not meet load capacity standards. These findings have practical implications for the structural engineering industry, offering a viable solution for deteriorating RC structures. Keywords: strengthening, reinforced concrete, DE method, ultimate load, stiffness
Evaluasi Implementasi Sistem Manajamen Keselamatan Konstruksi (SMKK) Pada Pelaksanaan Proyek Konstruksi Di Pekanbaru Sapitri Sapitri; Faizan Dalilla; Firdaus Agus; Maidi Alfajri
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.883

Abstract

Abstrak Dalam rangka pencegahan kecelakaan kerja pada industri konstruksi, pemerintah telah mengakomodir peraturan No.10 Tahun 2021 tentang Sistem Manajemen Keselamatan Konstruksi (SMKK). Adanya peraturan ini, kontraktor pelaksana konstruksi diharuskan menerapkan SMKK yang telah dirancang dengan standar yang telah diatur di dalam peraturan tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluiasi implementasi dan menilai tingkat penerapan SMKK pada proyek konstruksi di Pekanbaru. Data dikumpulkan dengan teknik observasi dan wawancara, selanjutnya dianalisis dengan metode kuantitatif. Kriteria evaluasi terhadap penerapan SMKK diadopsi berdasarkan peraturan No.10 Tahun 2021. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan SMKK bervariasi pada setiap elemen pada masing-masing proyek yang diteliti. Tingkat persentase penerapan SMKK pada proyek Gedung perkuliahan yaitu sebesar 77,91% pada level implementasi baik, proyek pembangunan mesjid sebesar 89,53% pada level memuaskan, dan proyek rumah sakit dengan tingkat penerapan SMKK hanya sebesar 17,44%, pada level implementasi kurang baik. Kata kunci: Evaluasi, Elemen SMKK, K3, Risiko, SMKK  Abstract To prevent work accidents in the construction industry, the government has accommodated regulation No. 10 of 2021 concerning the Construction Safety Management System (CSMS). In the existence of this regulation, construction implementing contractors are required to apply CSMS, which has been designed with the standards regulated in the regulation. The purpose of this study is to evaluate the implementation and assess the level of application of CSMS, in construction projects in Pekanbaru. Data were collected by observation and interview techniques, and then analyzed by quantitative methods. The evaluation criteria for the application of CSMS are adopted based on regulation No. 10 of 2021. The results showed that the application of CSMS varied in each element of each project studied. The percentage rate of CSMS implementation in lecture building projects is 77.91% at the level of good implementation, mosque construction projects are 89.53% at satisfactory levels, and hospital projects with CSMS implementation rates are only 17.44% at the level of poor implementation. Keywords: Evaluation, Element of CSMS, HSO, Risk, CSMS
Analisis Stabilitas Lereng Sungai Tamiang Kampung Rantau Pakam Khairullah Yusuf; Yassin Al Hadi; Emi Maulani; Said Jalalul Akbar; Joni Arfiandi
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.941

Abstract

Abstrak Lereng merupakan permukaan tanah yang memiliki beda tinggi. Ketidakstabilan lereng menyebabkan bencana keruntuhan yang menyebabkan kerugian secara materil maupun korban jiwa. Pada lereng Sungai Aceh Tamiang, Kampung Rantau Pakam, Provinsi Aceh sering terjadi bencana keruntuhan sehingga perlu dilakukan penelitian terhadap stabilitas lereng. Penelitian bertujuan mengetahui nilai faktor keamanan lereng dan meningkatkan nilai stabilitas lereng sungai dengan perkuatan lereng. Metode analisis menggunakan metode Bishop untuk perhitungan secara manual dan Metode Elemen Hingga menggunakan bantuan software Plaxis 2D. Jenis perkuatan stabilitas lereng menggunakan soil nailing dan dinding MSE. Hasil penelitian menunjukkan nilai faktor keamanan lereng eksisting tidak memenuhi persyaratan minimum kestabilan lereng maka perlu perkuatan lereng. Hasil perhitungan faktor keamanan stabilitas lereng dengan perkuatan soil nailing sebesar 1,335 lebih kecil dari persyaratan sebesar 1,5. Faktor keamanan stabilitas lereng dengan perkuatan dinding MSE sebesar 1,457 lebih besar dari persyaratan sebesar 1,3. Hasil analisis menunjukkan bahwa metode MSE lebih sesuai digunakan untuk perkuatan lereng. Kata kunci: Dinding MSE, faktor keamanan, metode Bishop, Plaxis 2D, soil nailing  AbstractThe slope is a ground surface that has a height difference. The instability of the slope can cause catastrophic collapse which causes material loss and loss of life. On the slopes of the Aceh Tamiang River, Rantau Pakam Village, Aceh Province, collapse of the slopes often occurs, so it is necessary to conduct research on slope stability. The research aims to determine the value of the slope safety factor and increase the stability value of river slopes by strengthening the slopes. The analytical method uses the Bishop method for manual calculations and the Finite Element Method uses Plaxis 2D software. The type of slope stability strengthening using soil nailing and MSE walls. The results showed that the value of the factor of safety for the existing slope did not meet the minimum requirements for slope stability, so it needed to strengthen the slope. Based on the analysis, the safety factor for slope stability with soil nailing strengthening is 1.335, which is less than the requirement of 1.5. The safety factor for slope stability with the MSE wall strengthening is 1.457, which is greater than the requirement of 1.3 for such method strengthening. The results of the analysis show that the MSE method is more suitable for slope strengthening at the location. Keywords: MSE wall, safety factor, bishop method, Plaxis 2D, soil nailing
Analisis Operasional Dan Pemeliharaan Gedung Berdasarkan Tingkat Kerusakan Dan Anggaran Biaya Dengan Metode Activity Based Costing Analysis (ABC) anik ratnaningsih; Kiky wahyu firnanda; anita trisiana
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.886

Abstract

Abstrak Bangunan yang digunakan untuk kepentingan umum, perawatan dan pemeliharaan merupakan salah satu persyaratan yang harus dipenuhi. Pemeliharaan gedung dilakukan guna mempertahankan fungsi dan kegunaan bangunan secara utuh, memperpanjang usia gedung, dan menekan laju kerusakan pada gedung sehingga menjadikan bangunan tersebut sebagai tempat yang baik, nyaman, dan aman bagi pengguna bangunan dalam beraktivitas setiap harinya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kerusakan, penyebab kerusakan serta estimasi biaya operasional dan pemeliharaan pada bangunan Gedung Laboratorium Terpadu Fakultas Kedokteran Universitas Jember. Metode yang digunakan untuk mengidentifikasi penyebab kerusakan menggunakan Fishbone Diagram dan metode Activity Based Costing untuk menghitung biaya perbaikan dan pemeliharaan. Metode Fishbone Diagram digunakan untuk mengetahui penyebab kerusakan pada bangunan sedangkan untuk mengetahui tingkat kerusakan dan jenis kerusakan pada bangunan dilakukan dengan observasi secara langsung di lapangan serta bantuan dari beberapa responden melalui kuisioner.  Kata kunci: Bangunan, kerusakan,  perasional, pemeliharaan  Abstract Buildings used for public purposes. Building maintenance is carried out in order to maintain the function and usability of the building as a whole, extend the life of the building, and reduce the rate of damage to the building so as to make the building a good, comfortable and safe place for building users in their daily activities. The purpose of this study was to determine the level of damage, causes of damage and estimated operational and maintenance costs in the Integrated Laboratory Building, Faculty of Medicine, University of Jember. The method used to identify the cause of the damage uses the Fishbone Diagram and the Activity Based Costing method to calculate repair and maintenance costs. The Fishbone Diagram method is used to determine the causes of damage to buildings while to determine the level of damage and type of damage to buildings is done by direct observation in the field and assistance from several respondents through questionnaires. Keywords: Building, damage, operational, maintenance
Analisis Muka Air Banjir terhadap Tutupan Lahan di Sungai Bulok Kabupaten Pringsewu Provinsi Lampung Tiara Maelta Amanda; Dyah Indriana Kusumastuti; Ahmad Zakaria; Ahmad Herison; Endro Prasetyo Wahono
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.957

Abstract

Abstrak Sungai Bulok menjadi salah satu Lokasi banjir di WS Seputih Sekampung yang berhasil diidentifikasi. Pada tahun 2017, terjadi banjir besar di Sungai Bulok sehingga mengakibatkan Bendung Gatel (STA 11+00 dari Muara Way Bulok) rusak berat dan juga menyebabkan kerusakan tanggul. Tujuan penelitian ini akan menganalisis Debit Puncak Banjir untuk mengetahui Tinggi Muka Air banjir dengan menggunakan HEC-RAS, serta membahas alternatif untuk mengurangi dampak banjir. Analisis banjir rencana menggunakan metode HSS Nakayashu. Debit puncak banjir Sungai Bulok, untuk kala ulang 20 tahun sebesar 517,02 m3/dt. Profil muka air banjir pada sungai bulok untuk Kala Ulang 2, 5, dan 10 tahun aman dari banjir, sedangkan untuk kala ulang 20 tahun terdapat banjir dari Ruas 1 sampai dengan Ruas 8 sungai Bulok. Untuk alternatif jangka pendek dan menengah diperhitungkan panjang tanggul Untuk mereduksi limpasan yang terjadi dilakukan simulasi hidrolika dengan mengubah tutupan lahan sebanyak 10% sehingga dapat menurunkan Debit Banjir Kala ulang 20 tahun menjadi 313,35 m3/dt atau sebesar 39,39%. Kata kunci: Sungai Bulok, HEC-RAS, tata guna lahan, banjir  Abstract Bulok River is one of the identified flood locations in the Seputih Sekampung Watershed. In 2017, there was a major flood on the Bulok River, causing the Gatel Dam (STA 11+00 from Muara Way Bulok) to be heavily damaged and also causing damage to the embankment. The purpose of this study will be to analyze the Peak Flood Discharge to determine the Flood Water Level using HEC-RAS, as well as discuss alternatives to reduce the impact of flooding. Design flood analysis using the HSS Nakayashu method. The peak flood discharge of the Bulok River, for a 20-year return period, is 517.02 m3/sec. The profile of the flood water level in the bulok river for return periods 2, 5, and 10 years is safe from flooding, while for the 20 year return period there are floods from section 1 to section 8 of the Bulok river. For the short and medium term alternatives, the length of the embankment is calculated. To reduce the runoff that occurs, hydraulic simulations are carried out by changing the land cover by 10% so that it can reduce the 20 year return period flood discharge to 313.35 m3/s or 39.39%. Keywords: Bulok River, HEC-RAS, land use, flood
Analisa Pengaruh Kerapatan Tanaman Terhadap Kinerja Constructed Wetland Pada Pengolahan Limbah Greywater Perumahan Febrinasti Alia; Puteri Kusuma Wardhani; Rafly Nugraha Putra
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.875

Abstract

Abstrak Constructed wetland atau lahan basah buatan adalah salah satu penerapan eko – drainase dengan tujuan memperbaiki kualitas air, kuantitas air, konservasi air, menciptakan keindahan, dan estetika. Kondisi awal limbah greywater perumahan pada lokasi penelitian memiliki kadar limbah yang masih jauh dari baku mutu yaitu, BOD sebesar 93 Mg/L, COD sebesar 990,5 Mg/L, TSS sebesar 93 Mg/L, suhu sebesar 28,9°C dan pH air sebesar 9,6. Penelitian ini menganalisa pengaruh kerapatan tanaman eceng gondok terhadap kinerja lahan basah buatan. Pada kerapatan tanaman 13 tanaman/m2, kadar polutan turun dengan baik, untuk kadar BOD yang awalnya 990 Mg/L turun menjadi 42,17 Mg/L, kemudian kadar COD yang awalnya 794,4 menjadi 114,1 Mg/L, lalu dilihat kandungan TSS yang awalnya 93 Mg/L menjadi 20 Mg/L, dan pH dari 9,6 menjadi 7,6.  Pada kerapatan 21 tanaman/m2, untuk kadar BOD yang awalnya 990 Mg/L turun menjadi 29,73 Mg/L, kemudian kadar COD yang awalnya 794,4 menjadi 98,4 Mg/L. Kandungan TSS yang awalnya 93 Mg/L menjadi 13,6 Mg/L, dan pH dari 9,6 menjadi 7,2. Berdasarkan hasil penelitian didapatkan bahwa variasi kerapatan tanaman 13 individu/m2 menghasilkan efisiensi penurunan BOD, TSS, dan COD sebesar 94%, 79% dan 88%. Sedangkan variasi kerapatan tanaman 21 individu/m2 menghasilkan efisiensi penurunan BOD, TSS, dan COD sebesar 96%, 85% dan 90%. Kata Kunci: ekodrainase, lahan basah buatan, eceng gondok, limbah greywater  Abstract Constructed wetland or man-made wetland is one of eco-drainage applications, aiming to improve water quality, water quantity, water conservation, and for aesthetics purposes. The initial condition of greywater in the area of research does not meet the effluent standard, as such 93 Mg/L of BOD, 990,5 Mg/L of COD, 93 Mg/L of TSS, temperature of 28,9°C and pH of 9,6. This research analyze the effect of water hyacinth plant density on constructed wetland performance. At a plant density of 13 plants/m2, BOD levels which were initially 990 Mg/L decreased to 42,17 Mg/L, COD which was originally 794,4 to 114,1 Mg/L, then the TSS content was initially 93 Mg/L to 20 Mg/L, and pH from 9,6 to 7,6. For density 21 plants/m2, The initial BOD of 990 Mg/L dropped to 29,73 Mg/L, then the COD level which was originally 794,4 became 98,4 Mg/L. TSS content which was originally 93 Mg/L to 13,6 Mg/L, and pH from 9,6 to 7,2. Based on the results, plant density of 13 plant/m2 can reduce pollutant parameters up to 94% for BOD, 79% for TSS and 88% of COD while plant density of 21 plant/m2 can reduce pollutant parameters up to 96% for BOD, 85% for TSS and 90% of COD. Keywords: eco-drainage, constructed wetland, water hyacinth, greywater
Analisis Tinggi Muka Air Kanal Bandara Kota Tarakan Akibat Pengaruh Pasang Surut Menggunakan HEC-RAS 6.0 Aswar Amiruddin; Muhamad Roem; Rahmat Faizal
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.868

Abstract

Abstrak Banjir akibat air pasang atau banjir rob merupakan salah satu bencana yang sering terjadi di wilayah pesisir yang menggenangi bagian daratan di wilayah pesisir yang memiliki ketinggian (elevasi) lebih rendah dari muka air laut pasang tinggi. Kejadian banjir akibat pasang ini sudah memasuki area pemukiman penduduk di beberapa titik lokasi di Tarakan termasuk di sekitar kanal bandara Kota Tarakan. Berdasarkan pengamatan lapangan terdapat pemukiman warga di sisi kiri aliran kanal bandara Kota Tarakan, sehingga genangan mengganggu aktivitas warga. Berdasarkan permasalahan tersebut penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tinggi muka air pada penampang kanal bandara Kota Tarakan akibat pasang surut dan banjir rancangan periode ulang 5 dan 10 tahunan. Metode yang digunakan untuk menganalisis tinggi muka air kanal bandara Kota Tarakan yakni menggunakan software HEC-RAS. Berdasarkan hasil analisis tinggi muka air menggunakan HEC-RAS diperoleh tinggi muka air penampang kanal bandara Kota Tarakan akibat banjir 5 tahunan dan 10 tahunan yang terjadi bersamaan dengan pasang tertinggi (HHWL) diperoleh tinggi muka air pada penampang sta 0+100 – 1+000 sebesar 3,8 m dan penampang 1+100 – 1+500 sebesar 3,81 m. Dari hasil penelitian ini maka disarankan pemerintah membangun pengendalian banjir dengan membuat tanggul dengan elevasi +4,5 m dari datum muka air terendah (LLWL). Kata kunci: Banjir rancangan, HEC-RAS, pasang surut, tinggi muka air,  Abstract Floods caused by high tides or tidal floods are one of the disasters that often occur in coastal areas that inundate the mainland areas in coastal areas that have lower elevations than the high tide sea level. The occurrence of tidal floods has entered residential areas at several locations in Tarakan, including around the Tarakan City airport canal. Based on field observations, there are residential areas on the left side of the Tarakan City airport canal, so the inundation disturbs the activities of the residents. Based on this problem, this study aims to determine the water level in the section of the Tarakan City airport canal due to tidal floods and floods with a 5-year and 10-year return period. The method used to analyze the water level of the Tarakan City airport canal is by using the HEC-RAS software. Based on the analysis results of the water level using HEC-RAS, the water level in the Tarakan City airport canal section due to a 5-year and 10-year flood that occurs simultaneously with the highest tide (HHWL) was obtained the water level at the sta 0+100 - 1+000 section is 3,8 m and the section of 1+100 - 1+500 is 3,81 m. From the results of this study, it is recommended that the government build flood control by constructing embankments with an elevation of +4,5 m from the lowest water level datum (LLWL). Keywords: Flood design, HEC-RAS, tides, water level,
Kajian Dewatering Sebagai Metode Darurat Pengairan Saluran Sekunder di Gumbasa, Sulawesi Tengah Yerry Kahaditu Firmansyah; Minarni Nur Trilita
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.947

Abstract

Abstrak Sebagai negara agraris, masyarakat Indonesia banyak menggantungkan hidupnya pada sektor pertanian. Dalam pertanian, irigasi sangatlah penting untuk memastikan hasil tani sekaligus mengembangkan sektor pertanian. Untuk itu, Daerah Irigasi Gumbasa, Palu, Sulawesi Tengah dilakukan rehabilitasi di saluran primer. Namun saat proses rehabilitasi berjalan, saluran sekunder ke bawahnya tetap memerlukan aliran air irigasi agar tidak mengganggu pertanian yang dialirinya. Oleh karenai itu direncanakan untuk digunakan metode dewatering sebagai metode pengairan darurat. Metode dewatering jamak dilakukan pada pekerjaan konstruksi. Namun, karena metode tersebut belum pernah digunakan pada keperluan irigasi, maka perlu untuk dikaji secara mendalam. Dalam kajian ini akan dihitung jumlah sumuran yang diperlukan dan seberapa lama untuk memenuhi debit yang dibutuhkan dalam sehari. Hasil dari kajian tersebut adalah metode dewatering tidak sesuai untuk kegunaan darurat pengairan saluran irigasi karena jumlah sumuran yang diperlukan mencapai ribuan, sehingga perlu dilakukan kajian metode lain untuk memenuhi debit saluran sekunder tersebut. Kata kunci: Dewatering, Irigasi, Saluran Sekunder, Rehabilitasi, Pertanian   Abstract As citizens in an agricultural country, most Indonesians depend on the agricultural sector for their livelihood. Irrigation is crucial to ensure farming yields while developing the agricultural sector. For this reason, the Gumbasa Irrigation Area, Palu, Central Sulawesi, is rehabilitating the primary channel. However, during the rehabilitation process, the secondary channels still need irrigation water flow so as not to interfere with the agriculture it flows through. Therefore, it was planned to use the dewatering method as an emergency irrigation method. The dewatering method is commonly used in construction works. However, since the method has never been used for irrigation purposes, it needs to be studied. The study will calculate the number of wells required and how long it takes to fulfil the required discharge in a day. The result of the study is that the dewatering method is not suitable for irrigation purposes because the number of pits required is in the thousands, so it is necessary to study other methods to fulfil the secondary channel discharge. Keywords: Dewatering, Irrigation, Secondary Channel, Rehabilitation, Agriculture
Pengaruh Filler Abu Cangkang Kerang Terhadap Campuran Aspal Daerah Pesisir Pantai Ida Farida; Padia Rachmadiba
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.896

Abstract

Abstrak Penyebab utama jalan rusak di Indonesia karena genangan air, proses oksidasi, tanah yang tidak stabil dan kendaraan yang melampaui kapasitas. Air yang dimaksud umumnya air tawar, namun bagaimana pengaruhnya apabila air yang dimaksud adalah air laut. Tujuan penelitian untuk mengetahui upaya peningkatan stabilitas campuran AC-WC dengan penggantian sebagian filler menggunakan abu cangkang kerang dengan perendaman air laut. Penelitian dilakukan beberapa tahapan diantaranya pengujian mutu bahan, penentuan KAO variasi abu cangkang kerang 4%, 6% dan 8% dari berat filler, dilanjutkan perendaman air laut selama 24 jam dengan metode pengujian Marshall, terakhir melakukan analisis pembahasan penarikan kesimpulan. Nilai stabilitas pada persentase 4% sebesar 1337.2 kg, persentase 6% nilai stabilitasnya sebesar 1497.2 kg, dan nilai stabilitas tertinggi pada presentase 8% sebesar 1531.3 kg. Peningkatan terjadi karena cangkang kerang mengandung CaCO3, memberikan pengaruh positif pada rongga di dalam aspal semakin kecil, dan campuran semakin padat. Nilai flow mengalami penurunan dengan bertambahnya persentase abu cangkang kerang, dikarenakan abu cangkang kerang memiliki berat jenis lebih tinggi dari agregat halus sehingga aspal yang menyelimuti agregat semakin tipis dan membuat kelelehan semakin menurun. Untuk flow pada campuran abu cangkang kerang persentase 4% dan 6% nilainya sebesar 2,3 mm, nilai terendah ada pada persentase 8% sebesar 2 mm. Kata kunci: Abu cangkang kerang; air laut; filler; Marshall, stabilitas Abstract The main causes of damaged road conditions in Indonesia are stagnant water, oxidation processes, unstable soil and vehicles that exceed capacity. The water in question is generally fresh water, but how does it affect if the water in question is seawater. The aim of the study was to determine the efforts to increase the stability of the AC-WC mixture by partially replacing the filler using shell ash with seawater immersion. The research was carried out in several stages including testing the quality of the material, determining the KAO variations of shell ash 4%, 6% and 8% of the filler weight, followed by immersion in seawater for 24 hours, using the Marshall test method, finally conducting an analysis discussing drawing conclusions. The stability value at a percentage of 4% is 1337.2 kg, for a percentage of 6% the stability value is 1497.2 kg, and the highest stability value is at an 8% percentage of 1531.3 kg. The increase occurs because the shells contain CaCO3 which has a positive effect on the voids in the asphalt getting smaller and the mixture getting denser. The flow value decreased with increasing percentage of shell ash, this is because the shell ash has a higher specific gravity than fine aggregate so that the asphalt covering the aggregate is thinner and causes melting to decrease. For flow in the mixture of shell ash, the percentage of 4% and 6% is 2.3 mm, the lowest value is in the percentage of 8%, which is 2 mm. Keywords: Shell Ash; Sea water; Fillers; Marshall, stability
Evaluasi Penempatan Ruang Henti Khusus di Simpang Surabaya Kota Banda Aceh Tamalkhani Syammaun; Cut Nawalul Azka; Hafnidar A. Ran
TERAS JURNAL : Jurnal Teknik Sipil Vol 13, No 2 (2023): Volume 13 Nomor 2, September 2023
Publisher : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29103/tj.v13i2.965

Abstract

Abstrak Pertambahan jumlah kendaraan bermotor yang pesat tanpa diikuti dengan peningkatan sarana dan prasarana transportasi akan berdampak terhadap turunnya kinerja persimpangan dan mempengaruhi pergerakan arus lalu lintas. Salah satu persimpangan bersinyal dengan tingkat arus lalu lintas yang padat dan sering terjadi kemacetan adalah Simpang Surabaya Kota Banda Aceh. Saat ini fasilitas ruang henti khusus (RHK) sepeda motor telah dibangun di persimpangan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas RHK di Simpang Surabaya. Tahapan penelitian meliputi survei geometrik persimpangan, volume, kinerja persimpangan, dan kondisi RHK. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan RHK belum efektif, namun keberadaan RHK telah mempengaruhi kapasitas persimpangan. Ditinjau dari tingkat keberhasilan dan kecukupan, penerapan RHK masih terbatas pada beberapa lengan persimpangan yang diakibatkan tingginya jumlah kendaraan sepeda motor, penumpukan sepeda motor yang tidak teratur, dan terjadi kemacetan panjang. Kata kunci: Persimpangan, penempatan, ruang henti khusus, sepeda motor   Abstract The rapid increase in the number of motorized vehicles without a corresponding improvement in transportation infrastructure will lead to a decline in intersection performance and affect traffic flow. One of the signalized intersections with high traffic volume and frequent congestion is Simpang Surabaya in Banda Aceh. Currently, advanced stop boxes (ASB) facility has been constructed at this intersection. This research aims to evaluate the effectiveness of ASB. The research stages includes a survey of intersection geometry, volume, intersection performance, and ASB conditions. The research findings indicate that the implementation of ASB is not yet effective, but the presence of ASB has influenced the intersection's capacity. In terms of success rate and adequacy, the implementation of ASB is still limited to certain sections of the intersection due to the high number of motorcycles, irregular motorcycle accumulations, and prolonged congestion.  Keywords: Intersection, placement, advanced stop boxes, motorcycle

Page 1 of 3 | Total Record : 22